Αρχαια Πισα

ΑΡΧΑΙΑ ΠΙΣΑ ( ΜΙΡΑΚΑ)

Γραφικό χωριό της Ηλείας που βρίσκεται κτισμένο σε λόφο ένα μίλι ανατολικά από τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας και στη διαδρομή Ολυμπίας- Λαλα.
Θέα έχει τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας και την πεδιάδα του Αλφειού διπλά στα αρχαία. Στην ίδια θέση στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε το Βασιλειο της Πισας.
Κάτοικοι της τον 13ο αιώνα π.χ. πήγαν στην Ιταλία και έκτισαν την Πίζα, γνωστή για τον κεκλιμένο πύργο της.
Οι Πισάτες ήταν αυτοί που στην αρχαιότητα συνέλαβαν και υλοποίησαν την ιδέα των Ολυμπιακών Αγώνων. Αρχικά ξεκίνησαν να αθλούνται ώστε να αποκτήσουν δυνατά σώματα και να υπερασπίζουν τον τόπο τους. Έτσι απέκτησαν δύναμη και πολλούς συμμάχους.Αργότερα με την πραγματοποίηση αγώνων θα συμφιλίωναν τους λαούς.
Ξεκίνησαν τότε τους πρώτους αγώνες προς τιμή του Δια. Στην αρχή γίνονταν κάθε 6 χρόνια, ιστορικά χρονολογείται πριν το 1500 π.χ. γιατί έχουν βρεθεί ευρήματα που χρονολογούνται από 3600-1600 π.χ. και βρίσκονται στο μουσείο της Ολυμπίας.
Τον 9ο αιώνα π.χ. οι Ηλείοι με την βοήθεια της Σπάρτης ,που ήταν τότε η μεγαλύτερη δύναμη, κατέλαβαν την Πίσα και προκάλεσαν την διακοπή των Ολυμπιακών Αγώνων. Οι Πισάτες δεν ήθελαν να λάβουν μέρος και να υποστηρίξουν την διεξαγωγή των αγώνων υπό το καθεστώς υποδούλωσης,  γιατί οι αρχές και τα ιδανικά της ελευθερίας δεν υπήρχαν. Μετά δε από 140 χρόνια και αφού μάστιζαν την περιοχή δυστυχία και πανούκλα ,ζητήθηκε η γνώμη του μαντείου των Δελφών και η απάντηση ήταν:
<< ολυμπιακούς αγώνες ανανεωσάσθαι >> . Έτσι το 776 π.χ. και αφού υπέγραψαν την ιερή εκεχειρία ο βασιλιάς της Πίσας Κλεισθένης, ο βασιλιάς της Ήλίδος Ιφιτος και ο βασιλιάς της Σπάρτης Λυκούργος αποφάσισαν να ξαναρχίσουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες πιο βελτιωμένοι και με την προσθήκη νέων αγωνισμάτων . Αυτό δηλώνει ότι η συμμετοχή των Πισατών στην έναρξη των αγώνων ήταν απαραίτητη διότι είχαν το know how . Αργότερα το 464 π.Χ το Βασίλειο της Πίσας καταστράφηκε ολοσχερώς και λεηλατήθηκε διότι είχε πολλούς θησαυρούς ( Παυσανίας).  Η Πίσα γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες και θα πρέπει ο σημερινός κόσμος να ξεκινήσει ανασκαφές για τον εντοπισμό της και να στηθεί στη θέση της ένα παγκόσμιο μνημείο ειρήνης.
Ιδρυτής της Πίσας ήταν ο Πίσος γιος του Περιηρους που κατήγετο από τον Έλληνα ( ο γενάρχης των ελλήνων). Απόγονοι του Πίσου και βασιλείς της Πίσας ήταν :
ΟΙΝΟΜΑΟΣ ( Γνωστή η αρματοδρομία του με τον Πέλοπα για την κόρη του Ιπποδάμεια) ,
ΠΕΛΟΨ ( Επέκτεινε το Βασιλειο της ΠΙΣΑΣ και απ’ αυτόν ονομάσθηκε η Πελοπόννησος ,απόγονοι του ήταν ο Ατρέας, Αγαμέμνων βασιλείς των Μυκηνών ,ο Μενέλαος Βασιλιάς της Σπάρτης σύζυγος της ωραίας Ελένης, για την οποία έγινε ο πόλεμος της Τροίας.), ΔΗΜΟΦΩΝ , ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ κ.α.
101267

 

Η περιοχή κατοικείται συνεχώς , μάλιστα σε απογραφή από τους Βενετούς το 1700 υπήρχαν 49 κάτοικοι. Το 1813 ο περιηγητής  John Spencer Stanhope f.r.s. ανταποκριτής του βασιλικού ινστιτούτου της Γαλλίας ,αναφέρει την Μιρακα ( αρχ. Πίσα ) και την ύπαρξη ενός πυργου, που λειτουργούσε ως κατάλυμα.
Το 1835 ο Ρωσσος περιηγητής κ.π. Μπριουλωφ σε ακουαρέλα 23 χ 29 εκ. που βρίσκεται στο μουσείο Πούσκιν της Μόσχας και σε περιγραφή του αναφέρει την Μιρακα ( Αρχ. Πίσα) και για την όμορφη κόρη της Μιρακας.
Το όνομα Μιρακα προέρχεται από το αρχαίο Μιρακιον. Ετσι ονόμαζαν το μικρό παιδί που προηγείτο της πομπής για την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων.

1234486_1427633504129597_968531136_n

 

Ο Οινόμαος, πρόσωπο της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, ήταν βασιλιάς της Πίσας στην Ήλιδα, γιος του θεού Άρη και μιας από τις κόρες του Ασωπού ή, σύμφωνα με άλλη παράδοση, της Αρπίννης ή της Πλειάδας Στερόπης. Ο μύθος[Επεξεργασία] Με τη σύζυγό του Ευαρέτη (κατ’ άλλους σύζυγός του ήταν η Στερόπη, ή η Ευρυθόη, κόρη του Δαναού), απέκτησαν μια πανέμορφη κόρη, την Ιπποδάμεια, την οποία όμως κατά βάθος ο Οινόμαος δεν επιθυμούσε να παντρέψει, γιατί κατά μία εκδοχή την είχε ερωμένη του και κατά άλλη εκδοχή είχε πιστέψει σε ένα χρησμό, σύμφωνα με τον οποίο ο γαμπρός του θα τον σκότωνε. Διακήρυσσε λοιπόν ότι θα έδινε ως σύζυγο την Ιπποδάμεια σε όποιον τον νικούσε σε αρματοδρομία αντοχής, με αφετηρία τον Ναό του Δία στην Ολυμπία και τέρμα τον Ναό του Ποσειδώνα στον Ισθμό της Κορίνθου. Επειδή όμως τα άλογα του Οινομάου ήταν δώρο του πατέρα του, του Άρη, είχαν θεϊκή δύναμη και αντοχή, και έτσι ο Οινόμαος νικούσε πάντα τον αντίπαλό του και υποψήφιο γαμπρό του. Στη συνέχεια, του έκοβε το κεφάλι. Αφού είχε καρφώσει ήδη δώδεκα κεφάλια σε πασσάλους γύρω από το ανάκτορό του (ή τα είχε κρεμάσει στο ναό του Άρη κατ’  άλλη εκδοχή), εμφανίσθηκε μπροστά του ο Πέλοπας και ζήτησε την κόρη του για γυναίκα. Ο Πέλοπας είχε φροντίσει να εξαγοράσει προηγουμένως τον Μυρτίλο, τον ηνίοχο του Οινομάου, γιο του θεού Ερμή. Ο Πέλοπας του υποσχέθηκε ότι θα του έδινε το μισό βασίλειο ή την Ιπποδάμεια για μια νύχτα. Τότε ο Μυρτίλος αντικατέστησε τα καρφιά στον άξονα του εμπρόσθιου τροχού στο άρμα του βασιλιά με κέρινα, ή δεν έβαλε καθόλου καρφιά. Μόλις λοιπόν ξεκίνησε ο αγώνας, το τέθριππο του βασιλιά αναποδογύρισε και ο Οινόμαος σκοτώθηκε. Σύμφωνα όμως με άλλη εκδοχή του μύθου, ο Πέλοπας νίκησε τον Οινόμαο χάρη στα άλογα που του είχε χαρίσει ο Ποσειδών και μετά σκότωσε ο ίδιος τον Οινόμαο. Μετά τη νίκη του ο Πέλοπας διέφυγε στην πατρίδα του με την Ιπποδάμεια και τον Μυρτίλο. (Για τη συνέχεια του μύθου βλ. Ιπποδάμεια του Οινομάου, Πέλοπας.) Τελικώς, χάρη στο γάμο της κόρης του, ο Οινόμαος, έστω και μετά θάνατο, έγινε πρόγονος ονομαστών μορφών της ελληνικής μυθολογίας: παππούς του Ατρέα και του Θυέστη, προπάππους του Αγαμέμνονα, του Μενελάου και του Ευρυσθέα, κ.ά.. Η αναπαράσταση του Οινομάου στην αρματοδρομία κοσμούσε το ανατολικό αέτωμα του περίφημου Ναού του Δία στην Ολυμπία. Η αρματοδρομία απεικονίζεται και στη Λάρνακα του Κυψέλου. Από τον μύθο εμπνεύσθηκαν οι μέγιστοι των τραγικών ποιητών Ευριπίδης και Σοφοκλής, και συνέγραψαν αμφότεροι τραγωδίες με τίτλο <<Οινόμαος>>.